Frisörsnack ...
Frisörsnack...
Är det någon mer än jag som känner igen sig när man säger att man går ifrån frisören missnöjd? Att det blir till en sorts skräck att gå och klippa sig - eftersom man aldrig blir nöjd. Jo, frisörer brukar (inte alla) tyvärr inte bara ge råd inför klippningen, utan även bestämma hur ditt hår ska se ut.
Vill du klippa ca 2 centimeter, så tar frisören 8? Jo, det kanske är bäst för håret - att verkligen få bort allt det slitna, men det som är bäst är inte alltid bäst! Det är du som ska gå runt med det håret - då bestämmer du. Kunden har (nästan) alltid rätt!
1. Berätta exakt hur du vill klippa från början, och säg det bestämt. Det är viktigt att ni innan kommer överens precis hur han/hon ska klippa, så det inte kommer några överraskningar på vägen.
2. Invänder frisören med de klassiska: "men det är nog ändå bäst om...", "fast jag tycker att vi borde göra så här...", "det är ju väldigt slitet, så varför tar jag inte såhär mycket...", "jag vet exakt vad du behöver..."?? Säg nej. Det är så enkelt, och samtidigt så svårt. Varför är man så rädd för att säga nej? Säg bara "jag hör dig, men jag vill inte göra så, för jag ska leva med den här frisyren och jag tycker inte det är fint."
3. Efter klippningen visar frisören dig spegeln och vrider och vänder. Hur känns det? Tycker du att det blev bra? Tyckte du inte det, så säg nej här. Chansen är kanske att frisören försöker gottgöra dig. Oftast - alltid - säger man men joo, det blev så fint så. Sen går man därifrån och är ledsen. Frisörer gör också fel, och är du missnöjd med en vara/tjänst så ska man klaga.
